Ja hörni nu ska ni få höra om en sjujäkla galen kväll, natt och dag. Är helt matt i kroppen. 

Började igår kväll med det jag skrev om att min rumskompis var sjuk och det blev bara värre och värre och värre. Så det hela slutade upp med att jag och Kajsa flyttade våra madrasser in till Anso & Carolines stuga och skulle sova på golvet. Kajsa freaka dock ut på grund av alla skalbaggar och spindlar och Alex skrämde oss och som grädden på moset drog det in en storm med åska, blixt och hagel så allt som allt sov jag väl 1 timme inatt. 

Var dock ändå hyfsat pigg på förmiddagen och blev ännu bättre när jag fick veta att vi skulle åka ut och sätta eld på massa torrt gräs. Detta för att gräset inte själv ska självantända utan nu har det redan brunnit ut. Vi skulle dock inte åka fören vid 10 så hängde med den andra Grand danouis valpen Brutus. Men bara fram till Anso och några andra skulle avmaska alla surikater. 

I varje inhägnad skulle alla surikater fångas upp, få en dos avmaskning i munnen och något puder på kroppen. Lättare sagt än gjort! En man som heter Tercher eller något som jobbar på farmen och är lite av en cordinator hjälpte dem men blev ändå biten 6 ggr IGENOM gam-handskarna vi har när vi matar gamarna. De var helt galna och de kan man väl förstå också. 

Väl framme vid branden fick vi användning av mina damm-munskydd jag tagit med för det var ingen liten brand. De satte eld på gräset som går mellan inhägnaderna så på ena sidan var babianerna, vildhundarna och de andra djuren som har egna inhägnader. På andra sidan var The Lifeline de jag kallar savannen där alla vilda djur är. Så tanken är att de eldar mittemellan så om det börjar brinna på någon sida är det för långt att hoppa till andra. 

Tyvärr drog vinden igång rejält och plötsligt hoppade elden IN I LIFELINE!!! Det hände dessutom 4 ggr om så till slut fick vi åka tillbaka. Vår uppgift var mest att finnas till hjälp om det spred sig på sidan men det gjorde den inte, ja förutom till lifeline men då hade de en vattentank å dränkt elden med. Vi hade bara spadar att kväva den med.. Vi hade dock sällskap av Marieta som berätta massor med spännande historier och saker om djuren. De hade bland annat en gigantisk skogsbrand 2011 där stora delar av farmen, lifeline och ja hela ställer brann ner. 

När klockan närmade sig 1 var Marieta så snäll att hon skjutsa oss tillbaka, enda problemet var dock att våra väskor var kvar på bilen med vattentanken. Vi hade nämligen behövt byta bil på grund av vinden och hur elden hoppa. Men vi fick i alla fall komma tillbaka till lunchen, som visade sig vara 20 minuter sen. Så trött, svag och hungrig som ett djur lasta jag på massor med mat och skulle precis börja äta när Kajsa sa "det ser ut som pesto!". Och hungrig som jag var ville jag nästan strunta i det och bara äta med Jenny som är Village mom tvinga mig att vänta tills de hade ringt köket och fråga. 

Såååå de ringde, ooooch vad var det i? Jo det kunde NOG vara cashewnötter. Jag tappa det totalt och börja gråta pga hungern. De lovade dock att fixa något nytt så fort de kunde men pga hungern skynda jag mig istället till stugan och slängde i mig alla kakor jag kunde hitta. Fick sen väldigt bra mat något kött, paprika, champinjoner och potatis så det var bra! Eftersom vi fortfarande hade madrasserna och allt i andra stugan och Liesli tjejen i stugan fortfarande mådde dåligt så fick dagens powernap bli där och den behövdes verkligen. Var dock ganska svårt i en stuga med 6 tjejer så efter 10 minuter gick jag istället till farmen. 

Överlycklig över att min väska var tillbaka som Kajsa dessutom påminde mig om hade mina sprutor i sig vilket betydde att om det var nötter i maten och om jag ätit hade sprutorna varit långt åt helsike i en bil som behövs vid elden... Min eftermiddags uppgift skulle vara naturedrive med Enrico men skulle inte börja fören vid 4. Vill ni veta hur den tiden spenderades? 

Jo det börja så att jag hade en frukt som innehåller små frön som babianerna älskar så jag skulle ge det till en babian som heter Jacoby. Jacoby har en egen inhägnad som tidigare kallades fängelset för alla de helt ur kontroll babianerna sattes där. Han sitter där för han är smått schitzofren och byter humör på 2 sekunder utan anledning, mer än de vanliga babianerna. Dock har han bara varit jätte lugn och go mot oss och jag brukar ge honom mina äppelskrut m.m. 

Så jag gick till hans inhägnaden med frukten i min ena hand och min mobil i andra handen. Jacoby tog frukten och sen kom Kajsa och fråga vad jag skulle göra på eftermiddagen så jag vände huvudet 2 sekunder och SWISH så hade Jacoby sträckt ut handen och tagit min MOBIL?!?!?! Allt gick så fort att varken jag Kajsa eller Alex som stod med mig fatta något men mobilen var som sagt inne i "fängelset" i Jacobys hand. Man får inte skrika i närheten av babianer så sprang till parkeringen och hitta Tercher igen som lyckades hitta några andra cordinators som kunde hjälpa honom. Jacoby sprang bara runt med mobilen i handen och det vi behövde göra var att stänga av ett litet utrymme där han skulle kunna springa in och då kan vi inte nå honom. Efter ett tag kom de på idéen om att om någon hade något sött kunde vi locka bort honom och ta mobilen. 

Ronja hade en smörgås med jordnötssmör så vi lyckades locka honom med det och efter ett tag släppte han mobilen OCH VI LYCKADES TA DEN!!!!!! Dock freaka han ut och skaka gallret, skrek, följde efter mig och jag kan lova att han dödat mig om han lyckats komma ut. Så när han lugnat ner sig skulle vi bli kompisar igen så Tercher visa mig hur jag skulle ge honom en bit banan utan att freaka ut. Jag tog av solglasögonen, väskan och allt och höll i så lite banan som möjligt och gick fram till gallret. Hur tror ni det gick? Han lyckas greppa hela handen och jag får slita ur den och då var han ännu argare. Så efter lite bitmärken i mitt bankkort(som satt tsm med mobilen) och rivmärken på min hand bestämde jag mig för att lämna Jacoby. Ja efter att en annan babian i inhägnaden bredvid var cm från att greppa mitt hår. 

Hela naturdriven blev därför väldigt simmig för mig då det var först då allt börja gå upp för mig. Han hade kunnat kasta den i väggen, i vattnet, hoppat på den eller vad som helst men tack vare att fodralet jag har bet han bara på kort sidan. Att min hand klara sig så bra som den gjorde också är också helt otroligt. 

Lärde mig i alla fall lite om djur och natur. Vårtsvin rullar sig i lerpölar och sand för att ha det som solskydd. Giraffers svansar är svartare om de är yngre och de svarta håren ramlar av med åren. Det är väl cirka det jag kommer ihåg och vi åkte tillbaka efter ett tag. Såg i alla fall giraffer på riktigt nära håll!! 

Väl tillbaka på farmen gick jag in i inhägnaden där Olli och hans kompis Clause bor(han är en vervet ni vet en sån där veinmonkey som biter i vener om de vill döda). Dessa två är dock bara bebisar så när Clause bet kändes det ungefär som en valp som  biter & Olli biter lite hårdare men på något konstigt sätt. Antingen så biter de med läpparna eller så har de inte så vassa tänder för man får inte sår utan blåmärken. När Olli dock lyckades pricka att bita PRECIS där Jacoby rev mig fick jag nog av dagens farm. 

Gick därför tillbaka och Liesli mådde bättre nu så flyttade tillbaka min madrass till sängen. Har nu ätit något kött och potatismos och stått och tittat på stormen som är på väg. Det blixtrar ÖVERALLT men är än så länge väldigt långt borta men det lär bli galet inatt igen. Har dock min egen säng nu med myggnät över så ligger och tittar på alla skalbaggar som vill in till mig och ljuset från mobilen. Så håll tummarna att jag kan sova och att jag inte blir sjuk. Ska sova med handspriten som gosedjur! 

Kommentera

Publiceras ej