Lugnare dag idag vilket behövdes, eller egentligen inte så lugn fysiskt sätt men psykiskt om man jämför med gårdagen. Troligtvis för att jag sovit som ett litet barn inatt och att alla i stugan börjar må bättre. Kajsa sov dock kvar en till natt i andra stugan så var ganska ensamt när stormen drog in, hade ju mina tyskar men de sov som stockar. 

Förmiddagen ägnades åt att samla ved, eller ja träd som sedan ska huggas och användas till lägerelden osv. Så vi gav oss iväg med traktor och släp och skulle leta efter nedfallna träd och grenar. Vi hittade en jäkla massa alla dock fyllda av myror så på vägen hem var dem ÖVERALLT! Förutom myror som sällskap på vägen hem möte vi även de vilda babianerna, de som om de skulle vilja kan hoppa upp på flaket och döda dig på någon sekund. Vi lyckades ta oss förbi de första men fick sen ta en annan väg för att slippa resten. Därför hamna vi istället med elden precis bredvid oss då de fortsatte med det vi inte hann igår. Det blev bra varmt men vi överlevde även det. 

Nu har här ätits lunch, fanns inte ens mat så det räckte till alla dock. Mitt jag var sist så jag fick i alla fall en korv, en potatis bit och ett bröd men 6 st fick invänta att de hämta mer. Denna diskussion om maten varje dag, oj oj... Folk tar för mycket, vi får för lite och allt vad det är. Mitt enda klagomål är från min mage som tycker att det är lite mycket fet, stekt & friterad mat och önskar dig verkligen en sallad. Ska be någon av de som åker hem att köpa gurka och tomat till mig... Varje vecka någon åker hem kan man önska vad de ska köpa och så levererar de det när newbisen kommer! 

På eftermiddagen fick jag äntligen det jag velat mest senaste dagarna-hundpromenad! Haha, vet låter sjukt att jag är med massa vilda och coola djur och de jag vill gå med är hundar. Meeen, saken är  att de hundar man går med är de som vistas vid food prep området och dessa tre hundar har bara de området att vistas på förutom när vi tar ut dom på promenad 2 ggr om dagen! De promenaderna är dessutom alldeles för korta då vissa volontärer ser det som ett tillfälle att kunna snabbt bli klara och sen hänga vid poolen eller baren.  Sååå dessa hundar blir galet rastlösa och galna och när de väl är i koppel är de mer vilda än tama. 

Speciellt en hund som heter Hope som bara varit på farmen lite mer än en månad. De hittade Hope ute hos bushmännen som där hade knutit fast henne vid ett träd och varken gett henne mat eller vatten. De hade även slagit henne så hon var ila skadad. För att volontärerna skulle få ta Hope krävde bushmännen 1700 kr men farmen erbjöd 500 kr eller så skulle de bara ta den. Så efter mycket motstridigheter fick de Hope i utbyte mot 500 kr. Så när hon väl kom i farmens ägo försökte de göda henne och få henne lugn och snäll. Hon har gjort gigantiska framsteg men är fortfarande aggressiv och vill attackera alla mörkhyade människor pga de hon varit med om. Där av ville jag ta på mig henne som ansvar då hon blir galen i koppel och vill bita i sitt eget och alla andras. Så drog fram mina dog whisperer kunskaper och försökte på något sätt uppfostra henne där med kopplet och hör och häpna. När vi kom fram till kyrkan vi promenerat till var hon lugn och lyssnade varje gång hon blev tillsagd. Tror dock inte det kommer hålla i sig då någon annan säkert går med henne o morgon och låter henne bestämma igen men det kändes skönt att i alla fall få se en liten skillnad. 

Efter promenaden blev det ännu en cola i från baren, lovade mig själv i förmiddags att dra ner på det... Lyckades fram tills jag tappa bort min vattenflaska. La mig sedan i sofforna vid baren och hade sällskap av en katt som skulle ligga så nära som möjligt, myspys! 

Innan vi gick tillbaka till the Village hitta jag Kajsa så vi hängde med dem andra och alla galna och nyfikna mungos som kommer fram och ställer sig och stirrar på en. Vi hann även med att hänga med lite med bebis babianerna men där var fler som ville mysa så vi gick. 

Nu har vi uppdaterat oss med sjukstugan och Liesli som var sjuk har äntligen ätit och mår mycket bättre!! Så nu mår vi nog alla bättre när vi inte behöver tänka på allt längre. Nu-matdags och sen tidigt i sängs!!! Och juste, grattis igen lilla Alba på 4 månaders dagen. Faster längtar ihjäl sig efter dig!!!

Kommentera

Publiceras ej