Maten igår var underbar!!! Kycklingpaj, något jag aldrig skulle få för mig att köpa eller göra själv men när man inte vet vad det är och det är det som erbjuda var det toppen! En av volontärerna som varit här sen innan som faktiskt är från Sverige fyller år idag så de firade henne igår. Dock var vi "newbis" tråkiga och dödströtta så efter att vi försökt vara sociala fram till halv 10 orkade vi inte längre och gick och la oss. 

Något som är värt att nämna är Kajsas hjälte insats igår innan vi somna. Precis när jag skulle lägga mig upptäcker jag sen spindel som är någorlunda stor men med äckliga ben och hårig... Lyckades dock hålla mig lugn men kunde självklart inte gå och lägga mig om den skulle få för sig att ramla ner. Efter att Kajsa dragit på sig tjocktröja, pannlampa, diskhandskar och gjort sig redo med en flaska att fånga den i så lyckades vi få ut den. En syn värd att se kan jag lova. Natten var svinkall,har sovit med långbyxor, shorts, sockor, linne och tjocktröja och ändå frusit. Dessutom blev det inte mycket sömn pga obekväma sängar. 

Frukosten var också en liten besvikelse. Det är tydligen så att man får ta en slev av allt och sen kan man få gå en gång till om det finns något kvar. Detta gäller alla måltider. Vilket på frukosten betydde en slev(size 4x4cm och typ 1 cm djup)yoghurt för min del för det var det jag visste att jag kunde äta. Fick dock i mig en banan också, och KAFFE!!! 

Efter frukost var det samling för att gemensamt gå till farmen som ligger ungefär 700m bort. Nu fick vi äntligen en riktig introduktion och rundtur på gården! Vi börja med att hälsa på en av leoparderna som är tam men dock innanför ett stängsel. Så vi fick klappa honom genom stängslet men tro mig det var tillräckligt ballt! Därefter satt vi ner och gick igenom allt gällande regler, djuren, mat, rummen och mer. 

Sen fick vi ÄNTLIGEN gå in i inhägnaden för geparderna!!!! Hur coolt som helst. Geoparder är inga jagande djur utan springande djur uppenbarligen så de var mer rädda för oss än dem. Men bara om man gjorde utfall mot dem, vilket man bara kan/får göra om dem gör utfall mot en själv. Som tur var hände inte det utan vi fick lugnt och fint sitta och klappa dem! Helt underbart!!! Kändes skönt att det var samma "regler" som med lejonen så jag hade någorlunda hum om hur man skulle bete sig. 

Efteråt fick vi träffa babianer, mungos, vervets, vildhundar, spring bucks och massor med andra djur som är på farmen av olika anledningar. T.ex. en get som är där med sin bror pga att han är blind och bara följer efter honom eller den övergivna babianungen Lilly som är bland det sötaste jag sett!! 

Efter introduktionen fick vi gå tillbaka till stället där vi sover som enkelt kalas "Village". Fick tid att byta om och sen lägga oss vid poolen, som inte är världens finaste eller fräschaste men funkade gott att svalka benen med i dagens värme. 

På eftermiddagen väntade olika tävlingar och lekar. Vi delades upp i olika lag och tur nog hamna jag med danskorna och Kajsa hamna i alla fall med tyskarna från vårt rum. Det börja med dragkamp vilket mitt lag sög på haha!! Sen var det säckhoppning, äggkastning mellan varandra(som jag slapp), tre-bens tävling när man är två & två och springer och ja mycket annat. Sista tävlingen var att plocka äpple med munnen från en vattenskål och sen leta godis i en skål med mjöl. Detta slapp jag eftersom de lagt äpplena och äggen bredvid varandra. Slapp man ha pinnbröd i håret!! 

Leken kändes dock ganska sjuk eftersom de som jobbar och går i skolan på farmen var med på några lekar och när vi lekt klart KRIGA barnen bokstavligt talat om äppelbitarna, även de som volontärer bitit i och spottat ut. Kändes så hemskt att där lekte vi med både äpplen, godis och massor med mjöl som kunde typ blivit bröd. Om inte till dem så till våra stora måltider. 

När lekarna var slut gick vi och hämta alla grejer som varit på laddning i volontärrummet. Ett rum som är låst och bara till för volontärer där 5 iPhones dock blev stulna förra veckan. De hittades dock till slut men känns lite läskigt att ha allt där men antingen det eller ingen laddning.. 

Nu har vi fått ta en dusch vilat lite och snart är det dags för middag. Ikväll är det grillning på schemat och volontärerna står för maten så jag hoppas jag kan äta. Imorgon kväll blir det nog chips helt och hållet för då ska alla laga själva och men tillsammans i samma kök. 

Förhoppningsvis får vi gå på "fence pentrol" imorgon vid kl6 och de lejonen, de vilda leoparderna och vildhundarna. Sen väntar "feedprep", det som jag förra året fick frågan om jag jobba som en slaktare hemma haha... 

2 kommentarer

Anonym

05 Oct 2014 10:18

Vad är väl ett gäddsafari mot det du får vara med om. Skönt att du har spindeljägare med dig. Kram pappa

Anonym

05 Oct 2014 13:27

Härligt att du skriver Johanna så att en lite orolig mamma får läsa om hur ni har det. Hälsa Kajsa stor kram 💕

Kommentera

Publiceras ej